4/3/14

KISAH 3 JEJAKA TAMPAN & KEHIDUPAN


di suatu petang yang hening ketika pulang dari pejabat...
2 orang sahabat bercerita tentang kehidupan masing-masing sambil menuju ke kereta...
hujan renyai-renyai....

Ali: bro,mcm mane gaji bln nie?? cukup x?  aku xcukup la bro...macam-macam nak kena bayar.. duet kereta...duet rumah sewa..duet pampers anak..duet sekolah dorang..duet belanje dapur..duet asb loan..minyak kereta lagi..tol....haishhh..macam-macam la bro...sampaikan duet gaji 2, 3 hari da habes... (ali berkerut dahi sambil menggelengkan kepala)


Ahmad: sama la kita bro...walaupon aku still bujang, tapi biase la hidup orang muda...gadjet, bil telefon,data plan...semua tu duet tu bro...anak bini mmg la aku xd lg kan...tapi mesti habes jugak la duet gaji tu...tgk wayang lagi...blanje awek...haha..awek mesti nak kene tacle bro...syang punye pasal...semua tu investment for future orang kate..tapi semua tu duet beb! haishhh ...mcm mane aku nk saving untuk kawen nie..( ahmad tersenyum dalam tawar)
 

Ali : aku tgk si Abu sekarang n happy jek...mcm xade masalah...die mmg dah lain bro sekarang...life die pon aku tgk dah banyak berubah...xstress dah mcm dulu...xd pon nk marah-marah dah..dulu die pemarah kot...dengar kate die buat bisness la sekarang...ade side income bulan-bulan...gaji tetap gaji....side income pn dapat...fuhhh!! masyukk la die...xde dah nk pk stress-stress keje nie..belanje bulan-bulan tu no hal la...siap boleh saving lagi sekrang nie...untungnyer die beb!

Ahmad: tu la...aku pon perasan gak...die mmg dah berubah 360 beb..mmg aku respect la dengan die..life die mmg dah bnyk berubah...die mmg sentiase positif beb..die berani berniage untuk merubah hidup dan masa depan die...padahal die kerje same je mcm kite kot...makan gaji jugak...tapi  mcm mane die boleh buat side income tu??..kenape kite xnk ikot die eyh? klu die boleh buat, kenape kite xboleh??? die pon ade 2 tangan, 2 kaki jugak...hidup die pon lebih kurang mcm kite jugak..serius aku jeles tgk die..tapi kenape kite xnk buat mcm die erk?

Ali: aahh...betol la..Allah sendiri yg cakap..bukan ke 9/10 rezeki tu dari berniage? ...Rasulullah dulu pon berniage...kenape la kite xpernah terfikir nk berniage kan?? aku mmg tkot nk berniage...tkot gagal...sebab aku dengar ramai kawan-kawan aku yg berniage, lingkup...tu yg aku takot tu...modal pon bukan aku ade sgt..

Ahmad: betul tu bro...aku pon TAKUT nk berniage nie...modal mmg xbrape nk ade la kan..

dalam mereka rancak bersembang, Abu baru sahaja keluar daripada office dan menuju ke parking kereta...lalu ternampak Ahmad dan Ali dan menyapa mereka...

Abu: rancaknyer berbual...asal xbalik lagi nie? selalunye bukan ke korang yg paling awl balik? n mesti cerite pasal boss kite mengamuk kat meting tadi kan....hahaha,..

Ali: eyh, xla Abu...kami n sibuk cerite psl ko...skrg n kami tgk ko dah lain la...makin happy dan ceria jek..makin busy jugak aku tgk skrg...kesane kemari...jumpe customer hantar barang..pergi kelas...dulu ko bukan mcm nie bro...boleh dikatekan hari-hari merungut dgn kerja dan masalah duet...tapi sekarang n ko dah lain la...xmcm dulu...pelik jugak aku tgk ko nie..

Ahmad: aah..betul tu Abu, mg ko dah lain sgt...hidup ko pon mkin teratur sekarang...

Abu: alhamdulillah....aku mmg bersyukur dgn life aku skrg..semuanya atas izin Allah...aku bertuah sebab dapat peluang untuk mengubah taraf ekonomi keluarga aku...sekarang n beb, dgn duet gaji kite bln2 mmg ko xdpt nk survice..anak bini ko mcm mane? kewajipan ko nk bg belanje pd org tua mcm mane?/mesti ko bg yg terbaik untuk dorang kan? harga barang pulak mkin mahal sekarang...sehari tu makan xkurang rm 10 taw...nk diharapkan dgn duet gaji yg xseberape nie, mmg xcukup...at least ko kne ade backup plan...cari inisiatif untuk tambah pendapatan ko...mcm aku skrg, buat bisness online je beb. senang jer...tapi alhamdulillah boleh tambah pendapatan dan cover expenses yg patot...lepas duet kereta, api, air, barang rumah pon dah ok kan? at least boleh jugak buat saving....fikir untuk ank2 beb...aku nk berikan anak2 aku pendidikan yg terbaik...supaya dia dapat berbakti kepada agama, bangsa dan negara...pada masa yg sama kite dpt tolong org lain untuk ubah kehidupan die jugak...serius bisness bermentor nie best...nak tau ape???meh aku tunjukkan mcm mane nk buat....bisness n senang dan terbukti berjaya...dah ramai usahawan2 yg lahir dengan 4-6 figures income bulan2..senang pulak tue...semuanya dia jar dr A to Z...klu aku xtahu pape, aku tnye je, confirm dorang ajar...

*****nak tau kisah selanjutnya, contact me ok! 0107607302 (ws, text,tango)***

***bersambung....

loves,
noly

No comments:

Post a Comment